Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens (51 procent) bezit inmiddels minstens een tablet.

Dat zijn in totaal zo’n 3,8 miljoen huishoudens, 9 procentpunt meer dan een halfjaar eerder.

Dat meldt Telecompaper woensdag op basis van onderzoek dat deze marktonderzoeker deed in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar onder 6600 consumenten.

Van de consumenten die geen tablet hadden, zei 19 procent van plan te zijn er binnen een halfjaar een te kopen. Uit onderzoek 6 maanden geleden kwam eenzelfde percentage uit de bus, en de helft daarvan heeft er daadwerkelijk ook een gekocht.

iPad populairst

De iPad van het Amerikaanse Apple is nog altijd de populairste tablet. Het marktaandeel van Apple is al verscheidene kwartalen stabiel. Het aandeel op de Nederlands tabletmarkt van het Zuid-Koreaanse Samsung, Apple’s voornaamste concurrent, groeit daarentegen.

De tablet wordt het vaakst gebruikt om te internetten en games te spelen. Dat laatste doen vrouwen vaker dan mannen, en dat geldt ook voor activiteiten op sociale media.

Gemiddeld wordt de tablet 9,5 uur per week gebruikt, waarbij de gemiddelde leeftijd van de tabletgebruiker op 42 jaar ligt.

Lees ook

Het ongelijk van Steve Jobs: kleine tablets meer verkocht dan grote tablets

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl